عنوان : پست به مثابه سازمانی پویا و همسو با نیازهای مشتریان
کد خبر : ۱۴۰۶۳۲
تاريخ :
 ۱۳۹۷/۰۲/۲۲ 
ساعت : ۸:۵۸:۵۱

پست به مثابه سازمانی پویا و همسو با نیازهای مشتریان

 

علیرضا زرگوش عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست در مطلبی که در صفحه نخست روزنامه راه مردم امروز منتشر کرده به تشریح نقش پست در تامین نیازهای مشتریان پرداخته است.

 

 وی در این مطلب آورده:

امروزه سازمان های بزرگ برای افزایش کارایی دست به تغییر و اصلاح ساختار خود می زنند. این سازمان ها غالباً با تکیه بر نیازهای جامعه و مردم، اهداف و ماموریت های خود را منطبق می سازند تا بتوانند در عرصه رقابت با سایر سازمان هایی که خدمات مشابه ارایه می دهد، توجه مشتریان را بیشتر به خود جلب کنند.

به تعبیری دیگر در عصر تکنولوژی و پهنه ارتباطات جهانی، شرکت ها یا سازمان هایی موفق هستند که تغییر در ابعاد مختلف را در دستور کار قرار دهند. لازمه تحقق این امر برخورداری از نیروی انسانی با تفکری پویا می باشد بنابراین انجام اصلاحات در جهت خلاقیت و نوآوری در سازمانهای امروزی علاقه و تفریح نیست بلکه ضرورتی برای حفظ سرآمدی و توان سازمان در برخورد با تهدیدها و مخاطرات است.

با تکیه بر همین اصل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران چند سالی که ضمن درک شرایط فعلی و آینده جامعه رو به رشد و در حال توسعه و اشتیاق شهروندان به ارتباط با مردم سایر کشورها، اطلاع یابی از انواع شیوه های دریافت خدمات و استفاده از فناوری های نوین؛ دست به تغییرات گسترده زده است.

رفرمی که در پست آغاز شده بیشتر حول سه محور تغییرات ساختاری، عملیاتی و بازاریابی می چرخد. حضور پررنگ پست ایران در عرصه های جهانی موجب شده است این تحولات با بهره گیری از تجربه پست های موفق دنیا – که با ارزیابی های دقیق و موشکافانه نیازهای جامعه را سنجیده و سرویس ها و خدمات نوینی را طرح ریزی کرده اند- صورت گیرد و قطار پیشرفت و توسعه آن بر ریل تامین خواسته ها و جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان در ابعاد مختلف حرکت کند.

نتایج بررسی های ترافیک پستی 184 کشور دنیا طی یک دوره چهار ساله نیز نشان می دهد پیوند مستحکمی بین ارتباطات پستی با سرانه تولید ناخالص داخلی وجود دارد. براین اساس هر چه ارتباطات پستی یک کشور با ادارات پست سایر کشورها قوی تر باشد رشد اقتصادی در آن کشور بیشتر و میزان فقر کمتر خواهد بود. علاوه بر این، هرچه این ارتباطات مطلوب با عملکرد قابل قبول شبکه های ارتباطی مانند حمل و نقل هوایی، ارتباطات اجتماعی و مخابراتی و تلفن های همراه مستحکم تر شود نقش پست در توسعه معنادارتر و حائز اهمیت تر می گردد.

نگاه به این ضرورت اجتناب ناپذیر موجب شد پست ابتدا به دنبال تغییر ساختار سازمانی، تصویب اساسنامه، طراحی ماموریت های جدید و تحول در نیروی انسانی خود با تکیه بر نیروهای خلاق و جوان باشد، پس از آن و به دنبال تثبیت این موضوع وارد عرصه تغییرات عملیاتی و بازاریابی شود.

به همین علت، امسال انجام عملیات پستی متفاوت از سالهای گذشته و با رویکرد ارایه خدمت با کیفیت تر، قابل قبول تر و همسوتر با نیاز و خواسته مردم و مسئولان سازمان ها و شرکت های دولتی و غیردولتی، عرضه خواهد شد. موضوعی که اول اصل مشتری مداری را تامین می کند، دوم موجب تحقق توسعه یافتگی کشور می شود و در نهایت پست را به یک بنگاه اقتصادی سودده تبدیل می کند. البته لازم به یادآوری است اقتصادی شدن و سودده بودن پست به معنای غفلت از ماموریت های اصلی خود یعنی ارایه خدمات پایه ارزان قیمت به مردم اقصی نقاط کشور نیست بلکه به موجب بند ح ماده 2 اساسنامه شرکت ملی پست مصوب 25 مرداد 1395 این شرکت می بایست خدمات پایه (پست‌نامه‌ها بدون اولویت و امانات پستی تا وزن مصوب کمیسیون) را الزاماً به تمامی مردم سراسر کشور با کیفیت مطلوب و تعرفه استطاعت‌پذیر عرضه کند.

بر همین اساس امسال برآنیم ایستگاه های سیار نامه رسانی را ابتدا در شهرهای بزرگ و در ادامه در شهرهای مورد تقاضا راه اندازی کنیم تا اصل سرعت دهی و ارتقا کیفیت را تحقق بخشیم،  پست لجستیک که جابجایی و حمل و نقل کالا و محصولات را در اقصی نقاط کشور انجام می دهد تقویت کنیم و با نگاه منطقه ای و در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، در خدمت تولیدکنندگان انواع محصولات باغی و کشاورزی، صنایع دستی، کالای صنعتی و غیرصنعتی فعال در بازارهای فیزیکی و یا الکترونیکی و فروشگاه های مجازی باشیم.

امروزه رونق کسب و کارهای اینترنتی از یک سو و وجود فضاهای گسترده انبارداری در واحدهای اجرایی و استانهای کشور فرصتی بی بدیل را فراهم ساخته است تا بتوانیم خدمات گسترده ای را در این زمینه ارایه دهیم.

شرکت ملی پست با برخورداری از نیروی انسانی توانمند، انواع ناوگان حمل و نقل سبک و سنگین و دارای استانداردهای لازم؛ در سایه سرمایه اصلی خود یعنی قدمت دیرینه و اعتماد مردم و همچنین بهره مندی از فناوری های نوین و نرم افزارهای قابل پیگیری، می تواند مطابق آنچه در دنیا رایج است خدمات بی نظیری در این رابطه ارایه دهد.

البته لازم به یادآوری است تصمیم سازان شرکت ملی پست در تدوین برنامه های توسعه محور خود، از توان بخش خصوصی غافل نبوده است و در نظر دارد تا تصدی گری بخش های اجرایی قابل واگذاری را با کمک این بخش تقویت کند.

آنچه مسلم است اینکه پست در قالب مدل های امروزی تفاوت زیادی با مدل های گذشته خود دارد و فعالیت اصلی آن دیگر به جابجایی و ارسال نامه ها و مراسلات روزمره مردم و مکاتبات بین سازمانی خلاصه نمی شود بلکه در یک رویکرد سازمان یافته و پویا، نقش حلقه واسط بین مردم و مسئولان، متقاضیان و عرضه کنندگان و خدمات گیرندگان و خدمات دهندگان را ایفا می کند.

 


تعداد بازدید : 955

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران است.

DOURAN Portal V4.6.1.0

V4.6.1.0