رو عنوان : مدیرکل پست استان کرمان:
عنوان : استفاده از توان نیروی جوان و باتجربه؛ رمز موفقیت پست استان
کد خبر : ۱۰۸۷۰۴
تاريخ :
 ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ 
ساعت : ۱۲:۱۸:۲۱

مدیرکل پست استان کرمان:

استفاده از توان نیروی جوان و  با تجربه؛ رمز موفقیت پست استان

 


در ادامه سلسله گفت و گوهای واحدهای اجرایی کشور این بار به سراغ مدیرکل پست استان کرمان رفته ایم تا ببیینم این اداره کل تا چه اندازه توانسته اهداف شبکه را محقق نموده و از اقدامات موثر و موفقیت های خود بگوید.


- ضمن معرفی  خود و ارائه سوابق مدیریتی،اداره کل پست استان را معرفی نمایید؟

اینجانب علیرضا اکبری فوق لیسانس مدیریت با25 سال خدمت،مدت سه سال است که خدمتگزار پست استان کرمان می باشم و به عنوان پهناورترین استان کشور با182هزار کیلومتر مربع که بیش از11 درصد مساحت کشور را در بر می گیرد و دارای23شهرستان و11 اداره مرکزی پست و با3  میلیون نفرجمعیت و392نفر پرسنل درحال انجام خدمت می باشد.

- "پست هوشمند"دو سالی است که در شبکه زیاد شنیده می شود به نظر شما پست هوشمند مترادف چیست؟

پست هوشمند مترادف هوشمندانه عمل کردن است که تصویب اساسنامه شرکت ملی پست یکی از دلائل هوشمندی مدیران ارشد شرکت بوده که در این مسیر اقدامات موثری را  می توان انجام داد و نکات بسیار ارزنده و سودمندی در آن نهفته  است که بایستی به کارگرفته شود.

 - پست استان کرمان تا چه اندازه توانسته این شعار را اجرایی نماید؟

پست استان گام های مثبتی برداشته اما تا رسیدن به هدف عالی راه طولانی در پیش داریم زیرا آینده پست به توسعه سرویس های تجارت الکترونیک و لجستیک وابسته است که نیاز داریم در زمینه توسعه زیرساخت ها و فرهنگ سازی پستی در تفکر و اندیشه همکاران و مشتریان به طورجدی برنامه ریزی شود.

 

- چگونه می توان کیفیت خدمات پستی را افزایش داد؟ دراین راستا چه اقداماتی را انجام داده اید؟

کیفیت سال های مدیدی است که در پست مطرح گردیده اما مسیر درستی را طی ننموده زیرا کیفیت را مشتری تعیین می کند و امری است نسبی و در دنیای رقابت موضوع کیفیت بسیار با اهمیت است و برای افزایش کیفیت بایستی به دنبال نگاه و خواسته مشتری باشیم.

 

- برای افزایش درآمد چه راهکاری اندیشیده اید؟

در افزایش درآمد بایستی دنبال قراردادهای با ارزش افزوده و انجام آنها با نظارت و کنترل باشیم تا طرف قرارداد و مشتریان آنها از انجام امور توسط پست ابراز رضایت داشته و انتخاب آنها پست باشد که دلیل موفقیت پست استان نگاه ویژه به این امر مهم است.

 

- تعامل با بخش خصوصی برای شماراهگشا بوده است؟

ما باید یاد بگیریم چگونه با بخش خصوصی کار کنیم و بخش خصوصی هم بایستی بیاموزد که چگونه باپست فعالیت نماید که نیاز به ظرافت خاصی دارد که گاها در برقراری این ارتباط  هر دو طرف دچار اشتباهاتی شده ایم که این مهم در اساسنامه جدید دیده شده و به تدریج اجرایی خواهد شد اما تاکنون با اعتقاد به این امر مهم، سعی شده تعامل با بخش خصوصی را حفظ نماییم زیرا بسیار راهگشا بوده است.

  

- نقش پست دراقتصاد مقاومتی چیست؟ تا چه اندازه  در تحقق این مهم کوشیده اید؟

دولت یازدهم برنامه ملی اقتصاد مقاومتی تعیین نموده است و پست با ارائه پروژه هایی در این رویکرد نقش مهمی را ایفا می نماید. با توسعه و ارائه خدمات در دفاتر پستی و پیشخوان دولت و افزایش سهم بازار پست ازتولید ناخالص ملی و بهبود نظام مدیریت هزینه ها و بهینه سازی مراکز اصلی تجزیه ومبادلات می توانیم به ارتقای بهره وری نیروی کار و سرمایه وانرژی دست یابیم و برنامه اول اقتصاد مقاومتی که ارتقای توان اقتصادی و رشد و بهره وری است محقق نماییم.

 

- در سال گذشته شبکه باکاهش ترافیک مرسوله روبرو بوده است،علت این کاهش چه بوده وچه اقداماتی درجهت افزایش ترافیک صورت داده اید؟

به نظر می رسد این افت به دلیل از دست دادن قراردادهایی است که دارای ارزش افزوده پایینی بوده اند مانند توزیع قبوض برق،تلفن و...لذا سیاست پست استان پرکردن خورجین موزعین از سرویس های باارزش افزده است . ما نباید تنها به دنبال ترافیک با هر قیمت نازلی باشیم چرا که نه تنها صرفه اقتصادی  داشته بلکه باعث فرسوده شدن خودرو،تجهیزات و نیروی انسانی نیز می شود.

 

- برجسته ترین و اثرگذارترین فعالیت سال گذشته پست استان چه بوده است؟

کسب رتبه اول در سال94 در بین پست استان ها ازمجموع4شاخص ترافیک،درآمد،هزینه وکیفیت

 

- در چه زمینه ای پست استان نتوانسته موفقیت صددرصد داشته باشد؟چرااین کامیابی حاصل نشده است؟

در اکثر زمینه ها پست استان موفقیت صددرصد نداشته زیرا آنچه که تاکنون روی داده است توان 70درصدی ما می باشد و انشاالله با برنامه ریزی مناسب شاهد موفقیت های بیشتری خواهیم بود. ما هنوز در ابتدای راه هستیم موفقیت پست استان رسیدن به نقطه سربه سر و سوددهی است.

 

- همانطور که می دانیدخدمات پستی با کیفیت،ماندگار می شود ،در زمینه ارتقای کیفی خدمات چه تمهیداتی اندیشده اید؟

کیفیت در دنیای امروزی با رقابت همراه است به همین منظور این مقوله مانند سایر کارهای دیگر باید مدیریت شود زیرا خدمات پستی و ارائه خدمت به مردم ارتباط معنی داری بین خدمت و بهبود کیفیت دارد لذا کیفیت حاصل شانس و اقبال نیست بلکه مدیریت عالمانه نیاز دارد.

 

- مدیریت هزینه برای شبکه پستی تا چه میزان اهمیت دارد؟ دراین خصوص چه سازوکاری را تدوین نموده اید؟

مدیریت هزینه بسیار با اهمیت و زمان بر است ،اما بابرنامه ریزی مناسب دست یافتنی است.بازنگری و مهندسی مجدد خطوط پیمانکاران و تشکیل کمیته صرفه جویی در استان و پیگیری در به نتیجه رساندن مصوبات آن و استفاده از تجارب کارشناسان ،فرهنگ سازی الگوی مصرف تاکنون توانسته این مهم را محقق نماید.

 

- با توجه به اهمیت استراتژیک سرویس های تجارت الکترونیک وپست لجستیک،دراین خصوص پست استان پیشرفتی داشته است؟ لطفا توضیح فرمایید؟

هم اکنون کارخانه تراکتورسازی سیرجان در ارسال قطعات و تراکتور فعالیتی را آغاز نموده اما آنچه بسیار مهم است تحقق واقعی پست لجستیک است که ابتدا باید زیرساخت های لازم اعم از فنی،عمرانی و تجهیزات سخت افزار و نرم افزار مهیا شود و به سراغ منابعی برویم که توان اجرای آن را داریم.

 

- پروژه(جی نف) درچه مرحله ای است؟باتوجه به نقش دیگرسازمانهادراین پروژه چه تعاملاتی رابانهادهای استان برقرارنموده اید؟

در اجرای پروژه(جی نف) تمامی اطلاعات گشت های شهری بر روی سامانه بارگذاری شده است و8/96اطلاعات درسامانه جانمایی گردیده و با توجه به تشکیل جلسات متعدد اهم ازمصوبات صورت گرفته در کمیته فوق الذکر می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

پی گیری مدیرکل امور شهری وشوراها ازشهرداری های استان درخصوص نقشه های پارسل بندی شده و شهرها،نامگذاری و نصب تابلوهای معابر و پلاک شهرداری و کدپستی ده رقمی؛ احیای کمیتهSDI توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و عضویتپست استان در کارگروه GIS

- رویکرد پست استان درزمینه توسعه ونوآوری وخدمات نوین چه بوده است؟

پست کرمان همگام با سیاست های جدید شرکت ملی پست در زمینه توسعه نوآوری و خدمات نوین بوده است به نحوی که یک سرویس جدید به نام(D.CALL    (در سال گذشته به شرکت معرفی کرده است و درحال حاضر در استان اجرایی گردیده است که باعث کاهش نیروی انسانی در باجه معطله و رضایت مشتریان و کاهش سوخت موزعین و... شده است و دو سرویس جدید دیگر  تحت عنوان تندیس مس و پست کارت را معرفی نموده که  درسه بعد فیزیکی،الکترونیکی ومالی طراحی و ایجاد شده است .

 

- تعامل شما با استانداری و سایر دستگاه های اداری استان در راستای توسعه خدمات پستی چگونه است؟

درخصوص تعامل با دستگاه های اجرایی استان می توان گفت تقریبا با تمامی دستگاه ها این اداره کل تعامل متقابل داشته، به نحوی که در اغلب دستگاه ها از جمله دادگستری،پزشکی قانونی،آگاهی،ثبت احوال ،ثبت اسناد،اداره کار و شهرداری و...پست مستقر است و عملکرد این دستگاه ها به سه دسته طلایی ،نقره  برنزی تقسیم شده اند که توسط اینجانب و معاونین به صورت ماهانه و فصلی امور مربوطه کنترل و پیگیری می شود.

 

- ارتباط پست استان با رسانه ها چگونه است؟آیا از ظرفیت های رسانه ها برای اطلاع رسانی خدمات پستی بهره لازم برده اید؟

با جلسات متعدد و رایزنی صورت گرفته از طریق اداره ارشاد و نشست و هماهنگی با اصحاب رسانه از جمله مطبوعات که پست را به عنوان چرخه ارتباطی خود می دانند توانسته ایم به نحو مطلوبی از ظرفیت های رسانه ها استفاده گردد و همچنین با صدا وسیما برای اطلاع رسانی و شرکت در برنامه های رادیو و تلویزیونی به صورت متعدد به معرفی خدمات پستی در استان اقدام می گردد و نکته مهم اینکه پست خودش رسانه بسیار توانمندی است که می تواند نقطه عطفی درشناساندن  و تبلیغ خدمات پستی باشد.

 

- چه فرآیندهای دیگری را برای اطلاع رسانی وتبلیغات استفاده نموده اید؟

به موازات استفاده از بسترهای فیزیکی از جمله مطبوعات و خبرگزاری ها با ایجاد وبگاه و همچنین از طریق اپلیکیشن های موبایلی و... در فضای مجازی در سطح استان و گروه های هدف به معرفی و ارائه خدمات پستی اقدام موثری صورت گرفته و همچنین در مناسبت های مختلف با برپایی نمایشگاه های تخصصی از جمله نمایشگاه الکامپ در استان به معرفی سرویس ها پرداخته شده است.

 

- باتوجه به کاهش خدمات باجه ای چه قراردادهای جدیدی را منعقد نموده اید؟

پست استان نیز به سمت سرویس های با ارزش افزوده و قراردادهایی از جمله ثبت نام کارت ملی هوشمند،توزیع کالابرگ نفت و...که درآمدزا باشند و از طرفی باری  متحمل بخش های توزیع، رهسپاری و تجزیه نمی شود حرکت نموده است.

 

- در زمینه اصلاح ساختار نیروی انسانی چه اقدامی را صورت داده اید؟

در چیدمان نیروی انسانی، استفاده از نیروی جوان و باتجربه  اولویت اصلی پست استان در اصلاح ساختار بود که خوشبختانه رمز موفقیت پست استان گردید.

 

- باتوجه به اثربخشی کارکنان درمجموعه ،برای توسعه نیروی انسانی برنامه مشخصی تهیه و تدوین نموده اید؟

ایجادخودباوری، تغییرنگرش، توجه به نیازها و خواسته های مادی و معنوی نیروی انسانی،خصوصا موزعین و متصدیان توانسته ایم اثربخشی موثری در کارکنان ایجاد نماییم.

 

- برای تحقق اهداف شبکه چه پیشنهاداتی دارید؟

به موازات دولتی بودن آنچه در اهداف شبکه بسیار مهم است نگاه شرکتی داشتن و تلاش برای سودآوری ،کاهش هزینه ها و از همه مهم تر اجرای کیفیت بالای خدمات باسرعت ،دقت و امنیت همراه با ساده سازی.

- سخن آخر.

درعرصه خدمت رسانی پست با تعامل با بخش خصوصی و استفاده از فناوری های نوین  می تواند دایره خدمات خود را روز به روز گسترش بخشیده و آینده ای روشن برای خود ترسیم نماید.



نمایش تعداد بازدیدها : 1309

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران است.

DOURAN Portal V4.0.0.0

V4.0.0.0