چشمانداز شرکت ملی پست: پیشرو درارایه خدمات پستی و لجستیک، قابل اطمینان، با هدف ایفای نقش موثر در زیست بوم اقتصاد دیجیتال کشور، ایجاد پایداری مالی برای دولت، استقرار نسل سوم خدمات در صنعت پست، تقویت برند و اعتبار مالی برای شرکت ملی پست و کسب تجربه متمایز برای مشتریان. بر این اساس، ارایه خدمات پستی (فیزیکی، الکترونیکی و مالی) با کیفیت، متکی بر سرمایه انسانی توانمند و فناوریهای نوین، از طریق گستردهترین شبکه ارتباطات فیزیکی کشور، به منظور خلق تجربه متمایز برای مشتریان به عنوان ماموریت برای شرکت ملی پست تدوین شده است.
جینف یک پروژه ملی است که هدف اصلی آن هویت بخشی به مکانهاست. در این چارچوب نقشه و آدرس به کدپستی متصل میشود. از این رو به راحتی میتوان موقعیت جغرافیایی یک کدپستی را روی نقشه مشاهده کرد. در اجرای جینف همانند کد ملی افراد، برای مکانها کد شناسایی یکتا صادر می شود. جینف پایهی دولت الکترونیک است و با تسهیل و تسریع انواع خدمات دولتی، مبادلات کالا، کاهش بوروکراسی و مراجعات حضوری به ادارات، روان سازی فرایند سرشماری آماری و در نهایت تسریع در انجام امور مردم، حکمرانی و خدمات رسانی را تسریع و تسهیل میکند. در دنیا برای مکان محور و ژئوکد کردن روشهای مختلفی وجود دارد. یکی از محبوبترین و کاربردیترین آنها جینف می باشد. این روش در چند کشور پیاده سازی شده که یکی از این کشورها استرالیا است.
GNAF مخفف GeoCoded National Address File به معنی پایگاه نشانی ملی ژئوکد شده است.
شرکت ملی پست در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی کمک به حفاظت از محیط زیست و عمل به تعهدات بینالمللی به منظور ایفای نقش در فرایند کربن زدایی و کاهش گازهای گلخانهای، تحقق پست سبز را در دستور کار خود قرار داده است. پست جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اتحادیه پستی جهانی، طی سالهای اخیر برنامههای متعددی را برای این امر مهم به اجرا درآورده و در همین راستا با نگاه به آینده و نیازهای روزافزون جامعه به خدمات ارتباطی، بستر خدمات بر پایه فناوری اطلاعات را فراهم کرده تا ضمن توسعه چتر خدمات رسانی خود و کاهش سفرهای دورن شهری، نقش مسئولانهای در کاهش مصرف سوختهای فسیلی و تولید کربن ایفا نمایند. هوشمندسازی فرایندها، بهینه سازی منابع و افزایش بهرهوری از دیگر اقداماتی است که شرکت ملی پست به منظور تحقق شعار پست سبز در حال انجام آن است.
دستیار پستی من، راهی آسان و سریع برای دسترسی به انواع خدمات پستی در پیام رسان ها از جمله «بله» و اپلیکیشن آسان پرداخت «آپ» است. با استفاده از دستیار پستی من میتوان به راحتی به خدماتی مانند «رهگیری مرسولات داخلی و خارجی با بارکد»، «رهگیری با موبایل»، «پست یافته»، «نزدیکترین دفتر پستی» و «رهگیری گذرنامه زیارتی» و سایر خدماتی پستی دسترسی پیدا کرد.
شیپ (شناسه یکتای پستی) یک کد شناسایی 13 رقمی است که در راستای اجرای جزء 5 از بند "د" ماده 48 قانون برنامه هفتم پیشرفت، طراحی و بصورت آزمایشی راه اندازی شده است.
این کد شناسه مبتنی بر صحت اطلاعات کدپستی و آدرس گیرنده، فرستنده و محتویات کالا ایجاد شده و هدف از ارایه آن، علاوه بر اطمینان از کیفیت، سلامت و مجاز بودن کالا و مرسولات در چرخه حمل و نقل و صیانت از حقوق مصرف کننده، تهیه آمار دقیق از ترافیک و نوع کالاها می باشد.
شیپ، میتواند به شکل گیری توسعه کسب و کارها کمک شایانی کند. صدور شناسه یکتای پستی از طریق سکوی ملی توزیع و درگاه صدور شناسه یکتای پستی به فعالان اشاره شده در قانون برنامه ارایه میشود.
مدیرکل دفتر کیفیت و حمایت از مشتری شرکت ملی پست همزمان با گرامیداشت روز ملی کیفیت از کسب رتبه نخست این شرکت در نظرسنجی واحد ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در بین سازمانها و شرکتهای تابعه وزارت ارتباطات خبر داد.
ادامه مطلب
رییس شورای تمبر از انتشار تمبرهای یادبود هنرهای رو به زوال خبر داد و گفت: با این روش می توان گام موثری در صیانت از مفاخر علمی و هنری برداشت.
معاون سیاستگذاری و برنامهریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در نشست مجمع عمومی شرکت ملی پست با اشاره به اینکه پست در مسیر تحول دیجیتال، نوآوری و ثروتآفرینی داده حرکت میکند، بر ضرورت ادامه روند نوسازی، توسعه مدلهای درآمدی نو و بهرهگیری از ظرفیت دادهها برای ایجاد درآمد پایدار تأکید کرد.
تمبر اختصاصی چهلمین سالگرد تاسیس شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی رونمایی شد.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پستاز ارسال و توزیع کتابهای درسی تک جلدیِ سفارش شده در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی خبر داد.
معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست در جمع عاملین ذیحساب این شرکت گفت: حکمرانی شرکتی روندی در مسیر تعادل بخشیدن به منافع ذینفعان، به ویژه ارتقای معیشت کارکنان به شمار میآید.
استاندار یزد، جینف را زیرساختی کلیدی برای تحقق دولت الکترونیک دانست و بر لزوم همکاری همه دستگاهها برای عملیاتیسازی سریع این پروژه تأکید کرد.
معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست در کارگاه آموزشی مسئولان منابع انسانی با تاکید بر اهمیت نقش منابع انسانی در مدیریت و توسعه شبکه پستی، گفت: تصمیمسازی مدیران و موفقیت شبکه، بدون مشارکت و هدایت هوشمندانه کارکنان امکانپذیر نیست.
استاندار کرمان در جلسه شورای برنامهریزی توسعه استان، «جینف» را زیرساخت تحول دیجیتال کشور در تسریع ارائه خدمات عمومی و ارتقای شفافیت اقتصادی دانست.
ماهنامه تخصصی اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه (APPU) در آخرین نسخه خود که در اکتبر 2025 منتشر شده، به ارائه گزارشی از راه اندازی پروژه «پست عشایری» در ایران پرداخته است.